Alla inlägg under september 2011

Av Beatrice Bergqvist - 30 september 2011 18:44


var det dags för röntgen igen. Det har gått två månader sedan Simbaa skadade sin ena tå på v.ä fram tass. Enligt Krister Julinder skulle vi röntga om honom efter 2 månader om han inte haltade och det har han inte gjort sedan en månad tillbaka ungefär. Så i förra veckan var vi iväg till våran "nya" smådjursklinik, nämligen Selvens som ligger på landet mellan Fjugesta och Vintrosa, tror ja... ;) Där ska vi gå fortsättningsvis också med allt som uppkommer kring Simbaa. Mycket trevligt och bra ställe!


Simbaa fick lugnande och däckade totalt på golvet, tänk om man hade flera sådana stunder med den hunden. Vad mysigt, men ibland kan man fånga dem stunderna när han sover riktigt djupt, dags att passa på och gosa lite då eller när han är extremt trött, annars tycker han det är playtime när matte kommer ner på hans nivå... ;)


Röntgen visade i alla fall att tillväxtzonen som hade skjutits ifrån varandra var på väg att läka ihop, men det var inte färdigt ännu. Men de såg jätte fint ut och de var goda förutsättningar för fortsatt bra läkning. Så nu kan vi öka på promenader med lite mer lös hund. Känns hur bra som helst!


   


Irritationen på tassarna håller sig i schakt, det går lite upp och ner. Jag har nu fått för mig att när det är riktigt torrt ute och blåser ute är tassarna som bäst... Han är utan tratt väldigt mycket nu, så det är positivt tycker jag, att han inte känner av det, fast att det syns lite rodnad ibland. Är jättenoga med att torka torrt mellan alla tår och trampdynor varje gång han blivit fuktig. Hoppas vi kan hålla ut till december och göra blodprov, pricktest och ev om det behövs foderutredning.... Men fram tills dess hoppas jag på att det fortsätter att vara på den här nivån och inte eskalerar igen... kurserna so vi ska gå är så värdefulla för oss, särskilt i den här åldern. Jag måste kunna belöna med något annat än den mat han i så fall skulle äta... Men som sagt, vi kör fortfarande bara på torkat köttgodis, inget spannmåls innehåll eller annat okänd föda... Lammstrupe får han vid byteshandel vid rådjusklöv. På kurs har vi oxlever, lunga, vomplattor. Oxstruparna sparar vi lite på då jag bara har två kvar, så de blir vid mycket speciella tillfällen.


  


Idag förresten så hade jga lite och göra inne, städning bland annat. Då tänkte jag att Simbaa skulle få vara ute i trädgården och strosa omkring i det fina höstvädret. Vet ni vad han gör efter en halvtimma... försöker ta sig in i sin bur bak i bilen som stod öppen... liksom klättra in med bakbenen. Han lyckades inte särsksilt bra, utan jag gick ner och kollade om det var ett ben han ville åt eller nåt annat... Nej då lägger han sig så gott i buren när han blir upplyft... tokig. Visst att han gillar och är mycket van vid bilen, men detta har aldrig hänt förut. Jag började fundera på om han var sjuk eller nåt, men sedan vid viltspåret och promenaden var han åter gamla vanliga pigga hund.


 

 

   Trädgården han gick miste om, dock gammal bild från i sommras =)


 

Av Beatrice Bergqvist - 22 september 2011 20:03


Efter skolan idag med metodövning och prov så gick Simbaa och jag ut en längre runda i skogen här hemma. Efter en bra bit koppelpromenad fick han springa med en vomplatta i munnen. Njut av hans glädje och stolthet.


 
 


På rasten i skolan idag övade vi på att promenera tillsammans med okänd person. Det grå framåt med att han inte har förväntan på att hälsa på allt och alla, samt klänga sig fast med kärlek. Det blir lätt lite jobbigt ibland.



 


Av Beatrice Bergqvist - 21 september 2011 11:01

Nu är mer eller mindre hela hösten full av roliga kurser och föreläsningar för mig och Simbaa. Det känns himla bra att åka på kurs med honom och få mer och mer uppslag kring träningen om honom.


Nu har vardagslydnad 1 dragit igång hos Tassa i hand i Örebro, samma företag som jag gick valpkursen hos. Det är så kul att åka iväg en gång i veckan och öva bland andra hundar på ett träningstänk som jag tror på! Han behöver dessa grundläggande situationerna, jag tror mycket kommer visa sig senare när han blir äldre att alla kurser vi gått igenom på olika platser och med olika hundar kommer ha sin fördel när han är vuxen.


Viltspåret är snart slut, ett tillfälle kvar bara. Tråkigt, skulle vilja ha mer för ännu mer utveckling. Har börjat lägga två vinklar och bloduppehåll. Det har gått bra, men ibland blir han lite konfunderad vid vinklarna. Han har svårt för terräng, det stör honom, han går gärna runt hindren i skogen, kanske för att jag är van med papilloner och bara har lagt spår till honom i fin fin skog. Nu är det dags att han visar at han är en stor och kraftfull hund även i skogen. Jag har ju faktistk ingen papillon längre i snöret ;)


En helg i oktober kommer vi gå på en "antijakt" kurs i Örebro. Där fokus ligger på samarbete trots att vilt kommer i synfältet hos en hund. Det ska bli mycket intressant!


Helgen efter det är det föreläsning på Strömsholm med Irene Westerholm från Hundläroverket om amstaffens egenskaper och typiska beteende. Om
speciellt utmärkande egenskaper och beteenden pga rasens historiska ursprung. Det ska bli hur hörtvärt som helst!


Sedan ska jag och Simbaa delta på instruktörsforum hos Klickerklok, som exempelekipage/hund i temat avslappning och koncentration. Instruktörsforumet är till för instruktörer som vill utvecka sitt instruktörsskap och vill ha hjälp med övningar och hantering av hundar under detta tema. Då ska jag och Simbaa bli instruerade och sedan får vi även delta i diskussioner, så det kommer nog ge oss en hel del!


Därefter är det belöningshelg hos Carro. En helg kurs som handlar om belöningsutveckling och mtcket mer såsom lek på rätt sätt, självkontroll, hitta rätt aktivitetsnivå och effektiva pauser. Bara lite av innehållet.


I november ska vi på temahelg om hundmöten. Där jag kommer få lära mig mer hundmöten och det kommer jag ha nytt av i förebyggande syfte i framtiden.

I december är jag också sugen på att gå specialsök på Hundcampus en helg, vi får se om det blir av :)


 


Av Beatrice Bergqvist - 21 september 2011 10:43

Nu tänkte jag försöka återkomma till bloggandet efter några veckors uppehåll. Helgen 11-12 sept var jag och Simbaa iväg på en kurs som bygger på boken "Släpp kontrollen lös" skriven av Leslie McDevitt. Jag har påbörjast läsa den, men har mycket kvar...


Boken är särskilt anpassad för hundar som lätt blir distraherade och har svårt att koncentrerade, hundar som är reaktiva och lätt jagar upp sig, hundar som är stressade och stänger, hundar som inte har någon självkontroll när de blir stressade och hundar som är osäkra och/eller inte klara av att arbeta okopplade nära andra hundar. Simbaa passar mer eller mindre in under alla förutom den sistnämnda. Men de mest centrala för oss som vi hade med oss är hans beteende när ha jagar upp sig, går upp i varv och när hans trötthet kommer över honom...


Boken och kursen har övningar som ska leda till mer samarbete, bättre förståelse och kontakt. Kursen hölls utanför Norrtälje med min förra detta klasskompis Caroline Ersenus, som i sin tur hade tagit dit canis-instruktören Åsa Jakobsson från Skåne. Jag sammanfattar lite av det som vi under helgen gjort. Mycket mer har vi gjort vad gäller teori och diskussioner, men ni får ta del av det viktigaste övningarna för mig och Simbaa.


Något av det första vi gjorde och som är genomgående för hela konceptet är avslappning på filt. Man hjälper hunden till avslappning på filten och målet är att filten ska bli en signal för hunden att slappna av på.Filten är sedan en stor hjälp i träningen där man kanske har problem. För oss kommer filten hjälpa oss att hitta rätt fokus, samt rätt aktivitetsnivå för träning. Då han lätt går upp i varv efter en stunds träning, då ska jag kunna avbryta och dirrigera till filten där han ska slappna av, vila och fortsatt träning startar när han är i rätt sinnesstämning igen. Istället för bur, vill jag kunna ha denna enkla avslappningsplatsen i framtiden.


Sedan fick jag tips på övning som jag kan ta till på promenad eller under transport sträckan till och från träningsplan, dem tillfällen han går ur sin bubbla och jagar upp sig och utlöser det på mig. Vi provocierade fram detta beteende för att testa strategin. Jag ska backa och göra omvänt lockande med godis i handen. För att sedan förflytta upp handen och tillslut är den i fickan...


Vi jobbade också med störningsträning. Då var vi i grupper och tittade på en hund i taget. Störningarna vi skulle ge till hundarna var 1) ljud, 2) rörelse, 3) kommandon och 4) leksaker/godis. Först valde vi ett aktivt beteende, då fortsatte jag med omvänt lockande i rörelse. Simbaa reagerade inte på ljud, inte kommandon, men när rörelse ända intill honom med skuttande människor då tappa han fokus på mig. Men det var mer än vad jag hade förväntat mig. Han var så duktig, han som älskar människor och är så reaktiv på mycket runt omkring.


Nästa pass hade vi ett stadga bettende, då gjorde jag samma fast stilla stående. Nu var han mer trött, och det var nog svårare att stå still. Han klarade samma som ovan, men vi kom inte vidare i att han undvek personerna så där nära. Så därifrån ska vi fortsätta träningen och sedan störa med leksak/godis, leksak kommer bli det svåraste!!! ;)


Slutet av helgen gjorde vi en något som kallades för "kapplöpning". Då var det två ekipage samtidigt bredvid varandra som skulle ta sig till sina filtar. Simbaa hade fokus på sin filt på tillbaka vägen och släppte allt runt omkring ink mig.. Fast att vi inte hade betingat filten lika mycket som de andra så valde han filten tydligt när han fick se den, häftigt!


Det vi ska bli bättre på efter helgen är att träna mer på att betinga avslappning på filt och inte bara använda buren. Använda omvänt lockande i rörelse under transportsträckor.


Simbaa har hållit ihop mycket bra under de här två dagarna. Han har genomfört alla uppgifter och övningar och gjort ifrån sig mer än mina förväntningar. Han har kunnat hantera störningar bra. Promenader runt omkring området har han slutfört utan att gå upp i varv.


Helgen var jätteinspirerande och lärorik för oss! Sådant här skulle vara kul att gå om något år igen och se vad vi behöver jobba på då och tänka tillbaka på tiden idag, hur det var då.


 


Ovido - Quiz & Flashcards