Direktlänk till inlägg 2 november 2011

Belöningshelg

Av Beatrice Bergqvist - 2 november 2011 19:52


I helgen var det dax för belöningshelg hos min f.d klasskamrat Caroline Ersenius som driver företaget HundID utanför Norrtälje. Hon har en malinois, finsk lapphund och en phalené valp och är superduktig på hundträning av alla de slag!


Kursen innehöll följande:


- Belöningsutveckling
- Lek och lek på rätt sätt
- Miljöbelöningar
- Självkontroll och omvänt lockande
- Shaping
- Hitta rätt aktivitetsnivå och engagemang för träning
- Kedja ihop beteenden
- Effektiva pauser
- Viktiga grundfärdigheter för tävlingshunden (viktförskjutning, kroppskontroll, stå/sitt/ligg m.m.)
- Viktiga grundkunskaper för tävlingshunden (avstånd och riktningar i förhållande till föraren, att växla aktivitetsnivå m.m.)
- Planering och utvärdering av träningen


Nedan sammanfattar jag lite av helgen...

 

VILKA FAKTORER GÖR BRA TRÄNING?

 

Jag väljer att skriva dem som jag och Simbaa måste träna på.


* Att hunden bjuder på beteenden. (Han behöver bli bättre på det, det är bara att komma igång mer med klickerträningen. Och klicka för allt han gör.

* Att hunden kan jobba oberoende av belöningen.

* Att hunden har kroppskontroll.

* Att jag har en plan för träningen.

* Att jag sätter rimliga kriterier.

* Att jag kan ändra mig.

* En tydlig målsättning.


Faktorer som gör bra träning för och med Simbaa:


* Pauser

* Planering

* Tålamod

* Engagerad förare

* Rätt sinnesstämning/aktivitetsnivå

* Rastad hund

* Trygg med dem man tränar med

 

BELÖNINGSRITUALER


De belöningsritualer jag använder är följande:


- Klick/bra! = ta din belöning

- Braaaaa, duuktig = fortsätt tills belöningen kommer

- Varsogod = ta det du vill ha

- Frisignal = rör dig ur position, men fortsätt jobba

- Slut = slut på träningspasset


Jag ska bli bättre på att ha is i magen vid "fri" signal, samt att jobba in "slut" mer.

 

ÄLSKA LEK - GALENSKAP - KONTROLLERAD GALENSKAP

 

Det nya för mig och Simbaa är att leka mer galet och tuffare. Jag har varit rädd för att dra upp honom för högt i aktivitetsnivå. Men syftet med att leka tuffare är att han ska få utlopp lite mer för att pysa ut och ta ut sin lek och dra lust i leken, än att ta ut den på mig. Han tar ofta till ett kampbeteende när han blir övertrött, frustrerad eller överslagshandling... Det fungerade jättebra på honom. Han blev inte mer upp i varv än innan, utan lugnare efter att ha fått leka på det här sättet.


    


Det vi också gjorde i leken var att jag inte kommenderade "släpp", utan när jag blir passiv ska han släppa själv. Såsom skyddshundarna tränas, att de ska säppa och sedan backa bakåt. Så det är målet kan man säga. När han släpper så fortsätter leken! Detta köpte han direkt, fördt tog det 1 min innan han släppte, det slutade med att det tog 6-1 sek sedan bara. Så detta ska vi fortsätta med. Han slappna av mycket bra i sina pasuer ocskå, vilket jag inte trodde, då han var uppe så högt i aktivitetsnivå. Syftet är också att han ska klara av att skifta mellan olika aktivitetsnivåer så det är en bra övning.


MILJÖBELÖNINGAR


Allt som hunden vill ha ute i miljön kan användas som förstärkare att hålla sig till mig.


"Gå och hälsa" på en människa är något Simbaa uppskattar, Detta tränade vi på. I början kom han tillbaka utan att jag ropade, men sedan blev Carro roligare och roligare, så då behövdes det lite mer från min sida.


"Gå och nosa" är också något vi kan använda.


      

 

EFFEKTIVA TRÄNINGSPASS


Väljer att nämna några av de saker som jag måste bli bättre på för att få till mer effektiva träningspass.


* Äggklocka 1-5 min på varje pass.

* Börja med en stunds lek för att få igång hunden.

* Ta en kort lekpaus efter 5 godbitar. Låta hjärnan slappna av under dessa 1-5 min pass.

* Avsluta passen med lek, leka sig bort till pausplatsen.

* Ha en tydlig start och slut på passen.

* Utvärdera och fundera under tiden som hunden pausar innan träningen kör igång igen.


  

Simbaa pausar intill mig.


FÖRKUNSKAPER SOM VI SKA JOBBA MED HÄRNÄST!


Självkontroll


* Försvåra omväntlockande - mer plöstliga och häftiga rörelser

* Kunna jobba bort från belöning - externbelöningar, framåtsändande till target bl.a

* Lyssna bättre till fri

* Äta godis runt leksaker


Belöningsutveckling


* Lägga vikten bakåt i leken - mer och alltid

* Släppa leksaker på signal -utan att jag har handen i godisfickan.

* Byta leksak på signal - "ja"

* Jobba mer med miljöbelöningar


Burlekar


* Slappna av i öppen bur

* Söka upp buren på kommando


Kunskaper


Utföra beteenden:

- i riktning ifrån föraren

- vid sidan av föraren

- vara på avstånd


  

Nosdutt

 


Plattformsträning

 

  

Baklängesmarsch med omväntlockande

 

  

  

Shejpa "vrida på huvudet" åt höger

 


Men det jag har fått med mig allra mest från den här helgkursen är nya sätt att hantera honom i sitt naffsande och hoppa-upp i arm beteende som han tar till när han antingen är övertrött, frustrerad...


1. Leka annorlunda, leka mer galet så han får utlopp för det i leken.

2. Dra ut mer på belöningar, tänka på vad jag belönar för. Han ska förtjäna belöning.

3. Passa på att stå bredvid honom när han pausar, för att sedan lätt kunna utföra omvänt lockande med mig själv när han trissar upp sig på mig.


Annat som jag kommer prioritera är:


4. Jobba med mig trots att leksak ligger på marken intill.

5. Leka + omväntlockande hand, belöna när han släpper, men enbart på kommandot "släpp". Han ska itne släppa för att han mutas.

6. Kedja mera enkla beteenden för att träna på att dra ut på belöning utan att han ska bli frustrerad och kräva belöning för allt.


Dessa saker ska jag skriva på post-it lappar och sätta upp på kylskåpet.


Jag är jättenöjd med kurshelgen hos Carro!

Det har varit en sådan trygg grupp med samma tankar kring träning.

Jag har fått mycket stöd, beröm och uppmuntran, vilket jag och Simbaa tackar för.

Tackar också Gudrun Ståhl Rohdin för alla foton som hon engagerat tagit under kursens gång.  

Vi ska bara utsätta oss för sittuationer där jag känner mig trygg.

Dags att fortsätta jobba med de nya vi fått med oss!

 

  

 

Caroline med mallen Sid, Petra med kelpien Skurk, Gudrun med canecorson Alfons och så Vi! =)


 



 
 
Petra

Petra

2 november 2011 22:32

Tack för sällskapet! Riktigt kul helg för oss klickernördar, hihi :-) Ses på Hundcampus! :D

http://petraskurk.wordpress.com

 
Gudrun & Alfons

Gudrun & Alfons

3 november 2011 00:39

Det var jättekul att få lära känna dig och Simbaa! Ni var så duktiga!

http://velourpojkenalfons.blogg.se

 
Stina

Stina

6 november 2011 22:17

Vilken rolig kurshelg ni verkar haft och vilken bra planering av er träning du satt upp :-)
Måste sätta mig och skriva ner en sån till Bethan jag med. Så bra att få ner det på papper. Hoppas allt är bra och lycka till med din fina kille! Kram Stina

http://www.spikebeth.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice Bergqvist - 29 februari 2012 16:59


  Nu har bloggen flyttat till en annan ny adress med ny design!   Välkomna in till amstaffensimbaa.blogg.se             ...

Av Beatrice Bergqvist - 19 februari 2012 20:44

  Idag har vi varit och tränat med Fia och hennes labbe och bc valp i klubbstugan. Det blev några timmars spenderande där inne. Alltid lika bra träning och störningsträning. Simbaa var jätteduktig och pausade lös på sitt täck när dem tränade. Har d...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 20:15

  Bildserie av Mummelmannen, med ett litet litet tuggben =)         ...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 20:00

  Fick nyss några till foton från Cajsa på lite av vår träning.     Störning av stadgan genom att dra i kopplet        Simbaa är påväg i liggposition att ändra den till paddposition.. Inte okej! ;)       ...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 17:57

Ska ge mig på ett blogginlägg, ett kort och gott sådant om lite träning den senaste veckan. Vi har varit två dagar inne i klubbstugan, en kväll i ridhuset och lite i handelsträdgården, Rönne trädgård. '   Tisdag och onsdag harjag anordnat träning...

Ovido - Quiz & Flashcards