Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

Inaktivt bloggande

Av Beatrice Bergqvist - 11 januari 2012 19:55

... tråkigt men sant. Det har inte varit mycket bloggande för min del. Jag väntar på att få ett par filmer på när Simbaa och jag var iväg på specialsöks grundkurs på Hundcampus i Hällefors i december. Men det var så stora filmer så jag har varit tvungen att köpa ett stort usb som min kompis i sin tur kan lägga in filmerna på. Jag är så sugen på att få se filmerna på hur Simbaa jobbade med näsan under kurshelgen, samt få berätta mer om helgen här i bloggen då.


Men tills det blogginlägget kommer så tänkte jag skriva lite om våran vardag och bjuda på lite träningsfilmer.

Under december månad och in lite i januari har Simbaa fått gå ännu en kurs hos Tass i hand. Jag ser gärna att vi kommer iväg dit och få möta nya hundgrupper och dessutom så hölls denna kurs, klickerintro inomhus, vilket har varit jättenyttigt för honom. Att träna i en liten lokal, blir en träning nära inpå dem andra hundar och jag tycker det är så himla viktigt för Simbaa att få erfarenhet av att koncentrera sig i dessa miljöer. Kursen var väldigt basic för mig, men jag betalar gärna för att Simbaa ska få så mycket erfarenheter som möjligt i olika kursmiljöer och träningssituationer med nya hundgrupper. Under kursen har vi shejpat olika moment, varav ett inom assistanshundsträning, "dra ut låda".


I viltspårsträningen går det framåt. Vi har varit iväg ute i skogen hos en klubbkompis som är domare och som gav oss lite synpunkter och tips på Simbaas viltspårande. Han spårar i spårkärnan, men kan missa slutet ibland och fortsätta gå på fotspåren ut.


Följande ska jag tänka på i träningen:


* Väl markerat slut och beröm i slutet. Mer värde i slutet. Behöver nog inte vara rädd för att galna loss med klöven för att få upp värdet ännu mer. Han smackar tag i klöven direkt när han väl har funnit slutet, men det behövs någon åtgärd för att han inte ska gå förbi slutet.


* Längre ligg tid. Så att fotspåren slås ut ur spåret.


* Annan person lägger spåret, och utan snitslar. (Har mest lagt själv, behöver vänja sig vid andras fötter i spåret)


* Börja lite ännu mer på min hund, inte stanna upp utan följa honom 5 meter i linan hela tiden, trots om han visar osäkerhet eller virrighet i spåret.


I vår ska vi göra anlagsprovet, han är färdig för att göra det nu, men jag skulle vilja göra dessa åtgärder lite först för att se om spårslutet kan förbättras och för att han ska få erfarenhet av att någon annan lagt spåret och att jag blir säkrare och följer min hund, trots att jag inte har kontrollen över vart spåret går. I maj är det öppenklass i hjortkvarn som vi ska försöka ta oss iväg på också.


Annat som vi jobbar på i lydnanaden (känns dock som vi ligger lite efter i träningen där) är:


- Ingångar

- Platsliggning (tid, störande förare/passiv förare + bredvid andra hundar)

- Fotgående

- Apporten


Samt så fortsätter vi med galen lek, lekpauser, motstå leksak innan "varsegod", "fri" bl.a


Lägger upp några länkar nedan till filmer på youtube.


Platsliggning (ute)


Platsliggning (inne)

Omväntlockande med leksak + lite galen lek


Slalom mellan ben


    


Simbaa bebis med klöv





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice Bergqvist - 29 februari 2012 16:59


  Nu har bloggen flyttat till en annan ny adress med ny design!   Välkomna in till amstaffensimbaa.blogg.se             ...

Av Beatrice Bergqvist - 19 februari 2012 20:44

  Idag har vi varit och tränat med Fia och hennes labbe och bc valp i klubbstugan. Det blev några timmars spenderande där inne. Alltid lika bra träning och störningsträning. Simbaa var jätteduktig och pausade lös på sitt täck när dem tränade. Har d...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 20:15

  Bildserie av Mummelmannen, med ett litet litet tuggben =)         ...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 20:00

  Fick nyss några till foton från Cajsa på lite av vår träning.     Störning av stadgan genom att dra i kopplet        Simbaa är påväg i liggposition att ändra den till paddposition.. Inte okej! ;)       ...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 17:57

Ska ge mig på ett blogginlägg, ett kort och gott sådant om lite träning den senaste veckan. Vi har varit två dagar inne i klubbstugan, en kväll i ridhuset och lite i handelsträdgården, Rönne trädgård. '   Tisdag och onsdag harjag anordnat träning...

Ovido - Quiz & Flashcards