Direktlänk till inlägg 29 november 2011

Clinic - Hundmöten

Av Beatrice Bergqvist - 29 november 2011 20:21


Oj, oj oj säger jag bara. Vilken hundhelg jag varit med om. Jag har befunnit mig på en clinic med temat hundmöten med föreläsare/instruktörer från DailyDog! Helgen innebar att det var x antal ekipage som hade problem vid hundmöten. Instruktörerna jobbade med dessa ekipage och vi observatörer fanns med bredvid i diskussioner kring hundmötena och träningsmetoden. Jag var en av observatörerna.


Målet för helgen var:


* Ändra hundens associationer vid hundmöten.

* Lära hund och ägare hur man agerar vid hundmöten.

* Få verktyg och öka förståelsen för våran hund.


Orsaker till problem vid hundmöten:


* Inga eller dåliga erfarenheter av hundmöten.

* Kopplet för det svårt att "prata" ordentligt. Inte naturligt för hundarna.

* Trånga utrymmen, såsom trottarer, bussar. Dem har inga nödutgångar. Är det stort utrymme hindrar fortfarande kopplet.

* Kroppszon

* Nya miljöer - nya störningar

* Rädlsa/osäker

* Inlärt beteende - av annan hund eller ägare

* För lite eller felaktig social och miljöträning

* Hormoner - egna och andras

* Hunden litar inte fullt på ägaren och tar över situationen - förare stressad, van att få hälsa på alla hundar, skydda sin ägare, skydda sig själv om inte ägare finns närvarande.

* Revir - fler individer i te.x park.


LEDARSKAP - VAD ÄR DET FÖR MIG?


Ordet ledarskap hat fått en negativ klang då det förknippas med dominans, hårda metoder mm. Jag har fortfarande svårt för att använda det, trots att jag kan säga att det har en helt annan innebörd för mig. Men jag väljer att kalla mig för guide eller vägvisare som Åsa säger.


Egenskaper som jag som ledare för mig hund bör ha är enligt mig: lugn, tålamod, kärleksfull, omtanke, skydda, vara en resurs, bjuda på aktiviteter alltifrån fysisk motion till mental stimulans.


* Ledare är inget man blir automatiskt, det är något man väljs till. Jag vill att min hund väljer att vilja vara med mig pga att vi har en god relation där vi förstår och respekterar varandra.


LÄSA HUND/HUNDENS SIGNALER

= Det bästa verktyget.


Vi har tittat på alla hundars signaler i hundmöten och diskuterat vilka signaler som hunden har.


Ögon, blickar, pupiller, ögonvitor, öron, svans, urin, krafs, avföring, strykning, analsäckar, tempo, rörelser, riktningar, tyngpunkter, kroppshålling, mungipor, gäspningar, blåsa upp kinder, ragg, skall, yla, pip, morr, vänder bort blick, vänder bort huvud, nosar, lekinvit, trycker emot föraren (tankning), tassslag.


TRÄNING - SKVALLERTRÄNING (FAST PÅ ANNAT SÄTT)


Denna träning bygger på att hundarna måste få titta på andra hundar. Vi förbjuder dem nästan att titta på något annat än oss ägare. Kontakt, kontakt och åter kontakt jämt jämt. Tänker vi till på varför hunden så gärna vi titta, särskilt vad gäller hundar som har problem med andra hundar i möten.


Nedan följer en liten beskrivning av denna typ av skvallerträning.


* Förändra hundens association/förväntan.

* Knyta an samspelet mellan hund och ägare.

* Hunden får erfarenhet av att få bearbeta andra hundar.


Att få bearbeta är viktigt för en hund som tycker något är obehagligt och osäkert. Man vill ha kontroll på en situation man inte känner sig bekväm i, inte vända ryggen till det. Och det är det vi vill att våra hundar gör hela tiden. Hunden blir aldrig trygg i situationen, den ska bara forcera fram och förbi det jobbiga utan att få titta på det.


TRÄNINGSPLAN


Steg I


1. Hund tittar på den mötande hunden. Titta länge och rikta energin dit och inte åt ägaren. Energin ska gå ut till den andra hunden.


2. Belöna i riktning mot den andra hunden, dock måste hunden få utrymmer att titta samtidigt. Gärna hårt godis så den få tugga och bli lugn. Lär in att hunden vilar huvudet tungt i ena handen


3. Hög belöningsfrekvens.  Huvudet i v.ä hand + omväntlockande där. Påfyllningsgodis hand i h.ö hand. Alltså belöningar i båda händerna. TEKNIK!


Viktigt att inte gå åt andra hållet , då får hunden inte bearbeta. Klarar inte hunden situationen, gör en sk splittring, gå ur situationen och gå in i den igen, men ök avståndet.


Steg II


1. Hund tittar länge på den mötande hunden innan belöningen ges.


2. Belöna i riktning mot den andra hunden.


Steg III


1. Hund tittar på den mötande hunden.


2. Vi presenterar belöning när hund tittat på hund - tittat på matte - hund.


3. Belöna i riktning mot den andra hunden.


Steg IIII


1. Hund tittar på mötande hund.


2. Belöning när min hund tittat på hund - tittat matte (Checkpoint) - hund en längre stund.


3. Belöna i riktning mot den andra hunden.


Hur länge behöver hunden titta på den andra hunden, får följa den andra hundens rörelser tills den känner att den bearbetat klart.


Koppelträning och position är viktigt vid bearbetning av annan hund.

 

Målbild: gå förbi mötande hund i rörelser och bjud matte på en CHECKPOINT, resterande får min hund titta på den mötande hunden hela tiden, för att bearbeta. Trygg i situationen att få titta och kunna ha koll. I simbaas fall är det en förebyggande träning, samt åtgärd på hans upptrissande och extremt nyfikna bemötande av mötande hundar.


I stora drag är detta vad vi gått igenom under helgen och tränat på med de medverkande hundarna.

En helt annan syn på detta med vart energin och hundens blick ska vara riktad åt. Det är så naturligt att en hund som är osäker på andra hundar måste få känna sig trygg i mötet med andra hundar. Det tränas inte bäst på att vända bort blicken och släppa kontrollen på det som är obehagligt. Hunden får aldrig bearbeta det den känner sig osäker inför. Den här träningen med bearbetning behöver inte bara handla om hundmöten, det kan vara annat som hunden är rädd för också.


När jag kom hem i söndags kväll, var jag så ofantligt trött, mör och berörd. Jag har samlat på mig så mycket tankar och funderingar utanför ämnet hundmöten. Alla borde få chans att möta Åsa fram dailydog, vilken människa! Jag önskar att hon ger sitt utlåtande till mig och Simbaa en dag. Det skulle vara så intressant att få höra vad hon säger om hans signaler och beteeden i mötet med andra hundar, samt andra beteenden han tar till i vardagen.



 

Simbba på hotelvistelsen under helgen för första gången ;)



 
 
Ingen bild

Cajsan

1 december 2011 13:34

Hej Bea!

Det låter som en helt fantastisk clinic du varit på angående hundmöten! Hur hittar du alla dessa intressanta clinics?


Mvh
Cajsan

Beatrice Bergqvist

18 januari 2012 18:04

Det här var via en f.d klasskompis till mig. Gå in på dailydog.se. Det var de instruktörerna som var inhyrda av Caroline Ersenius, hundid.se

Kram på dig och hundarna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice Bergqvist - 29 februari 2012 16:59


  Nu har bloggen flyttat till en annan ny adress med ny design!   Välkomna in till amstaffensimbaa.blogg.se             ...

Av Beatrice Bergqvist - 19 februari 2012 20:44

  Idag har vi varit och tränat med Fia och hennes labbe och bc valp i klubbstugan. Det blev några timmars spenderande där inne. Alltid lika bra träning och störningsträning. Simbaa var jätteduktig och pausade lös på sitt täck när dem tränade. Har d...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 20:15

  Bildserie av Mummelmannen, med ett litet litet tuggben =)         ...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 20:00

  Fick nyss några till foton från Cajsa på lite av vår träning.     Störning av stadgan genom att dra i kopplet        Simbaa är påväg i liggposition att ändra den till paddposition.. Inte okej! ;)       ...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 17:57

Ska ge mig på ett blogginlägg, ett kort och gott sådant om lite träning den senaste veckan. Vi har varit två dagar inne i klubbstugan, en kväll i ridhuset och lite i handelsträdgården, Rönne trädgård. '   Tisdag och onsdag harjag anordnat träning...

Ovido - Quiz & Flashcards