Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Önskar mig fler amstaffträningskompisar

Av Beatrice Bergqvist - 2 februari 2012 22:13


Förra veckan blev det en del träning och även denna. Under helgen var det fullt av aktiviteter överallt. Lördagen anordnade jag spår och lydnadsträning och på söndagen var det  promenad i Rönneshytta elljusspår och korvgrillning. Jag hade gärna också åkt på spår o sökträningen i Rya, men det går inte att vara överallt på samma gång.


Efter promenad och krvgrillning provade vi lite uppletande i skogen med. Första gången för Simbaa. Vi vallade av en ruta på 50 x 50 m och sedan gjorde jag synretning med föremål och lade det längts ut i rutan. Skickade ut och han fann det och kom tillbaka. Så nu i veckan har vi gjort lite mer sådant... men jag är helt nollställd på inlärning i detta känns det som. Men det känns bra att börja med synretning i alla fall tills han greppat vad "leta" innebär. Kör också bara med ett föremål... Någon som har koll på detta med inlärning av uppletande på ett bra sätt??


 

Mummelmannen myser i kylan i sin onepice under korvgrillningen ;)

 

Film på litet försök till uppletande. Klicka på bilden.   

Under söndagen hade husse också lagt ut ett spår till oss. Jag gillar detta med att inte veta vart vi ska och bara lita på min hund, jag vet att han fixar det, så kontrollbehovet över spårningen är mindre nu..:) Har börjat lägga spetsvinklar, det var jobbigt i början, men nu verkar han ha koll på att sådana kan förekomma och snurrar inte lika mycket vid dessa. Kul och utveckla spåret lite, det känns som vi gör likadant jämt... vill göra anlagsprov snaaart, så vi kan börja fokusera på öppenklassen!!!


Tisdag och onsdag denna vecka har vi varit iväg och tränat inne på mattan i klubbstugan, tillsammans med Cajsa och hennes ena Borzoi. De andra tikarna hon hade hemma löpte, vilket Simbaa kände på den som var med! Han har näsa för brudar. Men han fokuserade på mig bra i alla fall, det var mest när de var väldigt nära och när han blev trött och behövde paus som han riktade fokus åt dem istället. Han var supertrött efter dessa träningar, mycket att hålla i huvudet.


 

Simbaa puddingen slappar i sin paus i klubbstugan.


Ikväll var vi iväg som vanligt på ridhusträningen. Mycket folk idag, trots kylan! Det var inte kul när både vatten till hunden och händerna frös till is. Usch för kyla när man vill träna hund ute. Promenera i kyla gör mig inget, men just detta att kunna vara barhänt och kunna hantera leksak, godis, lek och koppel smidigt och lätt är något som har betydelse för bra träning!


Och slutligen vill jag bara säga utifall några amstaffentusiaster läser min blogg, att jag önskar mig lite amstaffträningskompisar som man kan dela vissa saker och ting med, och som förstår en på ett annat sätt! ;)


      Kyliga promenader denna vecka.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice Bergqvist - 29 februari 2012 16:59


  Nu har bloggen flyttat till en annan ny adress med ny design!   Välkomna in till amstaffensimbaa.blogg.se             ...

Av Beatrice Bergqvist - 19 februari 2012 20:44

  Idag har vi varit och tränat med Fia och hennes labbe och bc valp i klubbstugan. Det blev några timmars spenderande där inne. Alltid lika bra träning och störningsträning. Simbaa var jätteduktig och pausade lös på sitt täck när dem tränade. Har d...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 20:15

  Bildserie av Mummelmannen, med ett litet litet tuggben =)         ...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 20:00

  Fick nyss några till foton från Cajsa på lite av vår träning.     Störning av stadgan genom att dra i kopplet        Simbaa är påväg i liggposition att ändra den till paddposition.. Inte okej! ;)       ...

Av Beatrice Bergqvist - 10 februari 2012 17:57

Ska ge mig på ett blogginlägg, ett kort och gott sådant om lite träning den senaste veckan. Vi har varit två dagar inne i klubbstugan, en kväll i ridhuset och lite i handelsträdgården, Rönne trädgård. '   Tisdag och onsdag harjag anordnat träning...

Ovido - Quiz & Flashcards