Alla inlägg den 2 februari 2012

Av Beatrice Bergqvist - 2 februari 2012 22:13


Förra veckan blev det en del träning och även denna. Under helgen var det fullt av aktiviteter överallt. Lördagen anordnade jag spår och lydnadsträning och på söndagen var det  promenad i Rönneshytta elljusspår och korvgrillning. Jag hade gärna också åkt på spår o sökträningen i Rya, men det går inte att vara överallt på samma gång.


Efter promenad och krvgrillning provade vi lite uppletande i skogen med. Första gången för Simbaa. Vi vallade av en ruta på 50 x 50 m och sedan gjorde jag synretning med föremål och lade det längts ut i rutan. Skickade ut och han fann det och kom tillbaka. Så nu i veckan har vi gjort lite mer sådant... men jag är helt nollställd på inlärning i detta känns det som. Men det känns bra att börja med synretning i alla fall tills han greppat vad "leta" innebär. Kör också bara med ett föremål... Någon som har koll på detta med inlärning av uppletande på ett bra sätt??


 

Mummelmannen myser i kylan i sin onepice under korvgrillningen ;)

 

Film på litet försök till uppletande. Klicka på bilden.   

Under söndagen hade husse också lagt ut ett spår till oss. Jag gillar detta med att inte veta vart vi ska och bara lita på min hund, jag vet att han fixar det, så kontrollbehovet över spårningen är mindre nu..:) Har börjat lägga spetsvinklar, det var jobbigt i början, men nu verkar han ha koll på att sådana kan förekomma och snurrar inte lika mycket vid dessa. Kul och utveckla spåret lite, det känns som vi gör likadant jämt... vill göra anlagsprov snaaart, så vi kan börja fokusera på öppenklassen!!!


Tisdag och onsdag denna vecka har vi varit iväg och tränat inne på mattan i klubbstugan, tillsammans med Cajsa och hennes ena Borzoi. De andra tikarna hon hade hemma löpte, vilket Simbaa kände på den som var med! Han har näsa för brudar. Men han fokuserade på mig bra i alla fall, det var mest när de var väldigt nära och när han blev trött och behövde paus som han riktade fokus åt dem istället. Han var supertrött efter dessa träningar, mycket att hålla i huvudet.


 

Simbaa puddingen slappar i sin paus i klubbstugan.


Ikväll var vi iväg som vanligt på ridhusträningen. Mycket folk idag, trots kylan! Det var inte kul när både vatten till hunden och händerna frös till is. Usch för kyla när man vill träna hund ute. Promenera i kyla gör mig inget, men just detta att kunna vara barhänt och kunna hantera leksak, godis, lek och koppel smidigt och lätt är något som har betydelse för bra träning!


Och slutligen vill jag bara säga utifall några amstaffentusiaster läser min blogg, att jag önskar mig lite amstaffträningskompisar som man kan dela vissa saker och ting med, och som förstår en på ett annat sätt! ;)


      Kyliga promenader denna vecka.

Av Beatrice Bergqvist - 2 februari 2012 16:03

  

Nu tänkte jag skriva om helgen då jag och Simbaa var iväg på specialsökgrundkurs på Hundcampus i Hällefors. Varför inlägget blivit så försenat är för att jag har väntat på filmerna från helgen. Roligast att ha både text o filmer i samma inlägg tycker jag!


Specialsök innebär att hunden tränas att söka efter ett preparat eller ett utvalt doftämne. Ofta utförs det professionellt som vid sök efter narkotika, minor, försvunna människor, cancer, mögel i hus.


Start av träningen sker på en sk, plattform. En specialkonstruerad anläggning där burkar står på rad och kan förflyttas mellan olika hål, där hundens nos ges tillfälle att lukta på burkarna. Se bild nedan.




Jag som förare står bakom för att inga sekundära förstärkare ska få utrymme, såsom händer i fickor, godishand.

Stegvis berättar jag nedan om hur Simbaas och min träning gick till:


* Miljöträning av plattformen. Viktigt då plattformen står uppe på ett bord och hunden måste ha full koll på sin kropp där uppe, samt kunna gå upp för trappan dit upp och bli bekant med anläggningen.


* Hade endast en burk med tee (doft) i och klickade och belönade för minsta intresse för burken.


* Då intresset för teet var svårt att få upp först, bytte vi till en endast en burk med godis. Klickade och belöna för markering av denna.


* Lade till störningsburkar nu när han kopplat på nosen lite mer. Dock var det inget i störningsburkarna, utan det var en synstörning att det fanns burkar i alla hål, men bara godis dogt i en.


* När näsan var på kopplat, bytte vi tillbaka till teet och började om med att förstärka att det är den doften han skulle intressera sig för och markera.


* Teet fortfarande rätt markeringsburk - lade till doftstörningar i störningsburkarna som; choklad, hönsbajs, katt, kastreradhanhund, får.


* Varierade mellan att klicka direkt och ha en "keep going" signal för att han skulle markera tee burken en längre stund. Liksom frysa nosen.


* Lade till leverpastej som störning också, då hans nos markerade tee bra trots störningar som var. Leverpastej störningen körde jag med endast ett få tal gånger och då längst ut, för att det skulle ge lagom förutsättning för honom. Det gick bra! Teet var fortfarande bäst och han förstod att det skulle han markera.


Filmen nedan är ihopklippt så man får se från start till slut. Det finns många fler filme på hans arbete, men då blir det en långfilm ;)


 



Sökbanan var det andra vi fick prova på under helgen. Det är nästa steg efter plattformen.

En lång banan med 6 stycekn hål där burkar kan placeras.

* Tee i två burkar och placera i olika hål gång till gång. Hund ska markera dessa.

* Lägger till störnigsburkar i alla hål, dock inga störningsdofter i.


Hunden ska gärna gå framför och markera, så att hunden inte ser när våran godis hand är på väg upp för att berätta att det var rätt burk. Det var svårt att hinna belöna, samtidigt som man inte skulle hjälpa hunden till rätt burk eller att förstärka att hunden tjuvkollade på om godishanden kom... Det hade behövts mer träning på detta med tee doften så att hunden var säkrare och verkligen fryste nosen vid rätt burk.


En liten film nedan på detta också.


  


 

Simbaa kändes som gjort för detta. Han tyckte det var superskoj med lite nytt sätt att använda nosen på, likaså jag! Hade varit superkul att gå med i teamutbildningen som börjadfe nu i januari, men det kostar. Får kanske den möjligheten senare någon gång!



 



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards